Svētdiena, 17.Oktobris Uzgaidiet.. Šodien vārda dienu svin: Gaits, Karīna

Sporta uzturs: proteīns

Uzturs

Padomi Jūlija Bite 3.Jūn, 2018
Iesaki draugiem:

Sporta uzturs: proteīns

Cik daudz proteīna ir nepieciešams lietot muskuļu masas palielināšanai? Un vai sūkalu proteīns var būt kaitīgs aknu un nieru veselībai?

Kas ir proteīns?

Sūkalu proteīns – tas ir olbaltumvielu uztura bagātinātājs muskuļu masas palielināšanai. Visbiežāk tā pagatavošanai izmanto sūkalu govs pienu, normalizētu un attīrītu no ūdens, kazeīna un taukiem. Tas ir iemesls, kāpēc proteīns tiek saukts par olbaltumvielu sūkalu izolātu. Pastāv daudzi mīti par proteīnu – sākot ar to, ka tas ir kaitīgs veselībai un nav ieteicams iesācējiem, un beidzot ar to, ka tādēļ, ka cilvēka organisms nespēj absorbēt vairāk nekā 20 g olbaltumvielu vienā ēdienreizē, muskuļu masas palielināšanai ir nepieciešams dzert proteīna pulveri ik pēc divām stundām.

Proteīna iedarbība ir tajā, ka, nokļūstot organismā, olbaltumvielas sadalās aminoskābēs, no kurām tiek sintezētas organisma olbaltumvielu molekulas, ieskaitot arī muskuļu audus. Šīs aminoskābes novērš muskuļu iznīcināšanu intensīvu treniņu laikā un veicina aktīvu muskuļu augšanu.

Cik daudz olbaltumvielu organisms var absorbēt vienā ēdienreizē?

Daudzi ir pārliecināti, ka vienā reizē var tikt absorbēti ne vairāk kā 20 g olbaltumvielu. Jāatzīmē, ka tas ir pretrunā ar fizioloģiju, jo faktiski organisms absorbēs jebkādu daudzumu gaļas uz 90-95% (protams, tam būs nepieciešams noteikts laiks). Tomēr šī robeža pastāv. Sūkalu proteīna lielu devu regulāra lietošana samazina tā sastāvā esošo aminoskābju asimilāciju organismā. Šī procesa mehānisms ir diezgan sarežģīts, bet konkrētas devas ir atkarīgas no individuālajām organisma vajadzībām dotajā momentā.

Kā lietot proteīnu?

Zinātniskie pētījumi liecina, ka maksimāla proteīna pārveidošana muskuļu audos tiek sasniegta, lietojot 20-25 g olbaltumvielu izolāta vienā reizē. Augstākas devas nesniegs lielāku efektivitāti muskuļu palielināšanā, neskatoties uz to, ka organisms pilnībā absorbēs olbaltumvielas.

Šeit ne tik svarīgs ir proteīna daudzums, cik laiks, kad to lieto un tā kombinācija ar ogļhidrātiem ar augstu glikēmisko indeksu.

Vai proteīns ir kaitīgs?

Mītam, ka sportisti iegūst nopietnas slimības, lietojot pulverveida proteīnu, nav īsta apliecinājuma. Pastāv uzskats, ka pārmērīga olbaltumvielu lietošana kaitē nieru veselībai, tomēr tam nav nekādu zinātnisku pierādījumu. Lielāko daļu blakusparādību (piemēram, akne vai caureja), kas rodas, lietojot savā uzturā sūkalu proteīnu, ir izraisījis nevis pats proteīns, bet gan zemais laktozes attīrīšanas līmenis un zemas kvalitātes piedevu izmantošana, lai produkts būtu garšīgāks un biezākas konsistences. Lēto zīmolu proteīns var negatīvi ietekmēt pat pilnīgi veselu organismu, nemaz nerunājot par cilvēkiem ar alerģiju vai hroniskām slimībām. Tāpēc, pirms iegādāties proteīna pulveri, ir svarīgi rūpīgi izpētīt tā sastāvu.

Ideāla fiziskā forma ir sasniedzama, tikai regulāri trenējoties un sekojot savam uzturam. Jāatcerās, ka uzturam ir jābūt sabalansētam. Lielāko daļu olbaltumvielu organismam ir jāuzņem no pārtikas produktiem, bet proteīns ir tikai uztura bagātinātājs.