Sestdiena, 31.Jūlijs Uzgaidiet.. Šodien vārda dienu svin: Angelika, Ruta, Rūta, Sigita

Laba veselība un stipra imunitāte jeb C vitamīna brīnums

Uzturs

Padomi Rolands Juhna 16.Mar, 2018
Iesaki draugiem:

Laba veselība un stipra imunitāte jeb C vitamīna brīnums

Tālajā 18.gadsimtā Edinburgā kāds medicīnas students atklāja, ka citrusaugļi ir efektīvs līdzeklis cīņā pret cingas slimību. Vien divas simtgades vēlāk zinātnieki nonāca pie secinājuma, ka vielu, kas ārstē šo mokošo slimību, sauc par C vitamīnu jeb askorbīnskābi, kuru sintezēt izdevās vien 1928. gadā no citronu sulas. Mūsdienās C vitamīns ir kļuvis par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu ikvienam cilvēkam, kurš vēlas būt vesels, mundrs un neuzņēmīgs pret dažādām vīrusu infekcijām. Kāpēc ir ļoti svarīgi uzņemt pietiekami daudz C vitamīna, cik tas ir svarīgs mūsu organismam un kā to pareizi lietot? Par to šajā rakstā.


Kas ir C vitamīns?

C vitamīns jeb askorbīnskābe ir ūdenī šķīstošs vitamīns. Tas ieņem nozīmīgu lomu sekmīgam cilvēka augšanas procesam, atjauno audu šūnas, kaulu struktūru un zobus, kā arī uzlabo asinsriti. Kopumā pasaulē veikti vairāk nekā 10 000 zinātnisku pētījumu, kas skaidri pierāda, ka nav nevienas ar cilvēka organismu saistītas funkcijas, slimības vai sindroma, kuru neietekmētu C vitamīna klātbūtne. C vitamīns ir stipras imunitātes palīglīdzeklis, jo ir pierādīts, ka tas pat ļoti mazās devās spēj aizsargāt šūnas no bojājumiem, ko var radīt brīvie radikāļi, toksīni un ārējās vides piesārņojums. C vitamīns cilvēka organismā piedalās arī kolagēna sintēzes procesā, kas, savukārt, ir būtiski asinsvadiem, kauliem, saitēm un cīpslu struktūrām. C vitamīns stiprina asinsvadu sieniņas, veicina brūču dzīšanu un aizkavē iekaisumu rašanos. Tāpat tas palīdz organismā uzsūkties nepieciešamajām vielām, piemēram, A un E vitamīniem, kā arī dzelzim.

C vitamīns ir stipras imunitātes palīglīdzeklis, jo ir pierādīts, ka tas pat ļoti mazās devās spēj aizsargāt šūnas no bojājumiem, ko var radīt brīvie radikāļi, toksīni un ārējās vides piesārņojums.

Cik daudz C vitamīna būtu jāuzņem?

Pirmais simptoms, kas norāda, ka organismā trūkst šī vitamīna, ir nepārejošs nogurums. Savukārt, nopietnāka C vitamīna deficīta jeb augstākminētās cingas slimības gadījumā rodas asinsvadu trauslums, kas progresējot var radīt iekšējo asiņošanu, smaganu asiņošanu, zobu un matu izkrišanu, locītavu pietūkumu un sāpes, kā arī ievērojami pavārdzina organisma imūno sistēmu cīņā pret dažādām vīrusu infekcijām. 10 miligrami C vitamīna – tā būtu pati minimālākā dienas deva, kas būtu jālieto pieaugušam cilvēkam, savukārt ieteicamā dienas deva sievietēm, pie labas veselības esamības, ir 75 miligrami, vīriešiem – 90 miligrami, bet grūtniecēm ieteicams lietot 80-100 miligramus C vitamīna dienā. Smēķētājiem būtu ikdienā jāuzņem par 35 miligramiem lielāka ikdienas deva, jo smēķējot paaugstinās brīvo radikāļu daudzums, kurus saražo cigarešu dūmi. Tāpat palielināta deva ieteicama smaga, fiziska darba darītājiem. Turpretī, ja ir gadījies saslimt ar vīrusu infekciju, dienas devu uz to brīdi vēlams palielināt līdz 1000 miligramiem. Pārlieku daudz C vitamīna iespējams uzņemt, ja ilgstoši tiek lietotas lielas C vitamīna devas (1-10g dienā). Šādā gadījumā var tikt traucēta aizkuņģa dziedzera un nieru darbība, jo organismā neizmantotais vitamīns izdalās caur nierēm, kā rezultātā var veidoties nierakmeņi. Citādi, zem šīs atzīmes lietojot C vitamīnu, nekādām veselības problēmām nevajadzētu rasties.

Kā vislabāk uzņemt C vitamīnu?

Tā kā cilvēka organisms ir viens no retajiem dzīvajiem organismiem, kas pats nespēj ne sintezēt, ne uzkrāt C vitamīnu, to nepieciešams atsevišķi uzņemt ar pārtikas vai uztura bagātinātāju palīdzību, kurus var iegādāties tablešu veidā kā aptiekās, tā arī pārtikas veikalos. Visvairāk C vitamīns ir atrodams augļos un dārzeņos, kā arī svaigās ogās. Tā kā C vitamīns ir nestabils un ūdenī šķīstošs, vislabāk produktus lietot svaigus to sezonas laikā, jo ja tie tiks termiski apstrādāti vai ilgstoši uzglabāti, vitamīna uzturvērtība šajos produktos samazināsies. Visvairāk C vitamīnu satur upenes, dzērvenes, mežrožu augļi, kivi, dažāda veida citrusaugļi. No dārzeņu produktiem tie būtu paprika, Briseles kāposti, spināti, loki, dilles un arī kartupeļi. Dienā pietiek vien ar 50 gramiem upeņu (uz 100 gramiem produkta līdz pat 200 miligramiem C vitamīna), lai tiktu nodrošināta pietiekama C vitamīna dienas deva, savukārt optimālam C vitamīna daudzumam būtu jāapēd 5-6 porcijas augļu vai dārzeņu. Tie varētu būt, piemēram, pāris paprikas gabaliņi, pētersīļi, pusīte citrona pie tējas (par lielu izbrīnu citroni satur vien 51 miligramus C vitamīna uz 100 gramiem produkta), kā arī kādas no iemīļotajām ogām, piemēram, zemenes, kurās uz 250 mililitriem produkta atrodami 84,7 miligrami vajadzīgā vitamīna. Garšīgi un vienlīdz veselīgi.

C vitamīns regulāra lietošana ved jūs pie labākas pašsajūtas, retākām saslimšanām ar vīrusu infekcijām un arī pozitīvāku garastāvokli, jo šis vitamīns piedalās pat hormona serotonīna sintēzē, kas atbild par laimes izjūtas un labsajūtas ierosināšanu.

Vitamīns, kuru nedrīkst ignorēt

Lai arī jebkurš vitamīns cilvēka organismam ir nozīmīgs un tā trūkums var radīt dažādas problēmas, nav nekādu šaubu, ka C vitamīna trūkums organismā var novest pie ļoti daudzām problēmām, savukārt, tā regulāra lietošana – pie labākas pašsajūtas, retākām saslimšanām ar vīrusu infekcijām un arī pozitīvāku garastāvokli, jo šis vitamīns piedalās pat hormona serotonīna sintēzē, kas atbild par laimes izjūtas un labsajūtas ierosināšanu. Un pats galvenais – tā lietošana un iegūšana ir tik vienkārša un ērta, ka tas ir pieejams jebkuram cilvēkam. Uzņemiet pietiekami daudz C vitamīna un pavisam noteikti jūsu dzīves kvalitāte uzlabosies!