Sestdiena, 31.Jūlijs Uzgaidiet.. Šodien vārda dienu svin: Angelika, Ruta, Rūta, Sigita

Piemēroti apavi - pamats veiksmīgai skriešanai

Treniņi

Padomi Rolands Juhna 8.Mar, 2018
Iesaki draugiem:

Piemēroti apavi - pamats veiksmīgai skriešanai

Kad esat izlēmis sākt nodarboties ar skriešanu, pirmais, kas ir jāizdara – jāiegādājas piemēroti skriešanas apavi. Aizejot uz sporta preču veikalu, piedāvājuma klāsts ir tik plašs, ka šī sporta veida iesācējam gluži vai sagriežas galva. Kādus apavus iegādāties? Kāda veida apavi būs tie, kas radīs komfortablus apstākļus skriešanai un pasargās no nevēlamu traumu gūšanas?

Mūsdienās ir pieejams plašs šī sportošanas inventāra sortiments, kas paredzēts gan cilvēkiem ar lieko svaru, gan pēdas stabilitātes un amortizācijas nodrošināšanai, gan skriešanai dažādos laika apstākļos.Kādu izvēli, lai izdara topošais skrējējs? Sporta preču veikalos strādā dažāda līmeņa pārdevēji. Ja jums ir uzsmaidījusi veiksme un jūsu izvēlētajā veikalā strādā zinošs pārdevējs, kurš pats ir “tuvās attiecībās” ar skriešanu, tad tas ir viens no veidiem, kā izvēlēties sev piemērotus apavus. Atbildot uz jautājumiem: “Cik bieži jūs plānojat skriet?”, “Kāda tipa apavus vēlaties iegādāties?”, “Vai plānojat skriet ilgstoši vai īslaicīgi?” un vēl dažādiem konkrētiem precizējumiem, pieredzējušam pārdevējam radīsies kopaina par to, kādi apavi būtu jums vispiemērotākie.

Vēl viena opcija ir meklēt domubiedru grupas vai pievienoties skrējēju klubam un tādā veidā rast sev vajadzīgo informāciju. Tomēr ne vienmēr uz visu iepriekšminēto var paļauties un ir svarīgi arī pašam vismaz aptuveni saprast, kādi būtu galvenie kritēriji labu apavu iegādei. Turpmāk rakstā apskatīsim svarīgākos kritērijus, lai netiktu izdarīta liela kļūda, iegādājoties nepareizos apavus.

Kādi ir labākie skriešanas apavi?

Katram cilvēkam tas ir stipri individuāli noteikts, atkarībā no tā, cik bieži ir plānots trenēties un kāds ir skriešanas stils. Tādu “ideālo” apavu realitātē nepastāv. Svarīgi ir apzināties savas pēdas formu un izliekumu, biomehāniku un to, cik daudz plānots skriet. Skriešanas apavi ir veidoti tā, lai pēc iespējas vairāk amortizētu katru pēdas atsitienu pret zemi (jo īpaši asfaltu) un pasargātu ceļgalus un muguru no nevēlama spiediena pēdu saskares pret virsmu ietekmē. To galvenais mērķis ir padarīt jūsu skriešanu baudāmu, drošu un pēc iespējas nekaitīgāku.

Tādu “ideālo” apavu realitātē nepastāv. Svarīgi ir apzināties savas pēdas formu un izliekumu, biomehāniku un to, cik daudz plānots skriet.

Izvēlēties īstos apavus nav viegls darbs.

Ja jūs eksperimentējiet, tad neesat vienīgais. Pareizu skriešanas apavu izvēle ir ne tikai zinātne, bet arī māksla. Pat daudzi pieredzējuši skrējēji eksperimentē ar dažādu brendu krosenēm līdz atrod īstās, kuras, uzvelkot kājās, ir jūtama izteikta stabilitāte un laba funkcionalitāte. Bet lai maksimāli saīsinātu šo izmēģinājumu un kļūdu ceļu,sekojiet šiem soļiem:

1.Iegādājieties tikai skriešanai domātus apavus.

Skriešanas apavi ir izgatavoti tā, lai izturētu triecienu, kas ir 2,5 reizes lielāks par jūsu ķermeņa svaru un kurš rodas, katru reizi pēdai atsitoties pret zemes virsmu. Lai skrienot justos komfortabli un neitralizētu šo triecienu, ir jāizjūt teicama amortizācija kā papēžu, tā priekškājas daļās. Ja plānojat skriet 3 vai vairākas reizes nedēļā, tad ir jāiegādājas patiesi īsti skriešanas apavi. Kā jau iepriekš tika minēts, skriešanas laikā pēdas nemitīgi tiek pakļautas pastāvīgai noslodzei, kas rodas nemitīgu triecienu rezultātā. Vien skrienot 1 kilometru garu distanci, katra pēda saskaras ar zemi vidēji 500 reižu. Ikreiz, kad tiek sperts platāks solis, pēdai ir jāiztur trieciens, kas ir 2-3 reizes lielāks par ķermeņa svaru. Tā ir skriešanas galvenā atšķirība no citiem sporta veidiem. Tieši tādēļ skriešanas apavu ražotāji īpašu uzmanību pievērš tam, lai tie būtu ļoti izturīgi un tiktu maksimāli samazināta traumu iespējamība apavu nolietošanās dēļ.

Galvenās skriešanas apavu priekšrocības ir:

  • Izteikta amortizācija;
  • Laba elastība nozīmīgākajās pēdas daļās;
  • Stabilitātes un kustības kontrole;
  • Labāka saskare starp virsmu un pēdu;
  • Mugurkaula stabilizācija;
  • Samazināta pēdu svīšana.

2.Vispirms pēda, pēc tam apavi.

Pirms dodaties uz veikalu pēc skriešanai svarīgajiem atribūtiem, nepieciešams noskaidrot savas pēdas stāvokli un izliekumu. Pēdas, tāpat kā paši cilvēki, viena no otras atšķiras gan pēc izmēra, gan formas. Vai jūsu pēda ir platāka priekškājas daļā un ir plakana? Vai varbūt tā ir apveltīta ar izteiktu izliekumu? Tie ir vieni no nedaudzajiem faktoriem, kurus noskaidrojot, var tālāk domāt par apavu iegādi. Mūsdienās ir iespējams noskaidrot savas pēdas izliekumu, radīto triecienu pret virsmu un daudzus citus ne maznozīmīgus faktorus, apmeklējot īpašas sporta laboratorijas, kurās speciālista klātbūtnē tiek veikti pēdu testi un, balstoties uz gūtajiem rezultātiem, iegādāti atbilstoši skriešanas apavi.

3.Trīs pēdu tipi.

Pēdas parasti tiek iedalītas 3 kategorijās: ar zemu, ar augstu un neitrālu izliekumu. Ja jums ir plakana pēda, tas vēl nebūt nenozīmē, ka jūs esat lēns. Cilvēkiem ar teju vai neesošu pēdas izliekumu rodas lielākas stabilitātes problēmas, kad pēdu kustība tiek vērsta uz iekšu. Tomēr arī šādu pēdu īpašniekiem ir iespējams atrast piemērotus apavus. Izteikti uz augšu izliektām pēdām ir gluži pretēja problēma – pēdas vairāk “griežās” uz ārpusi. Ja pēdas izliekums ir neitrāls, tad jums ir paveicies – šādiem cilvēkiem der vairums dažādu veidu un dizaina skriešanas apavu.

Ja esat izlēmis sākt skriet, neatlieciet skriešanas apavu iegādi uz vēlāku laiku. Daudzkārtēji pētījumi dažādās valstīs ir pierādījuši, ka traumu iespējamība un saslimstība ar dažādām kāju un mugurkaula slimībām vairākkārt pieaug tiem cilvēkiem, kuri skeptiski attiecas pret atbilstošu skriešanas apavu iegādi.