Sestdiena, 31.Jūlijs Uzgaidiet.. Šodien vārda dienu svin: Angelika, Ruta, Rūta, Sigita

Monta Dišlere-Kirilko: “Esmu sapratusi, ka būt par treneri ir iedvesmojoši”

Dzīvesstils

Tendences Rolands Juhna 5.Mai, 2018
Iesaki draugiem:

Monta Dišlere-Kirilko: “Esmu sapratusi, ka būt par treneri ir iedvesmojoši”

Kā būtu jātrenējas sievietēm, lai viņas iegūtu pievilcīgu augumu, ar ko atšķiras veselīga uztura paradumi no diētām un cik reāli ir gūt panākumus ar treniņiem mājas apstākļos? Atbildes uz šiem un citiem jautājumiem Fitnesam.lv sniedz sporta kluba “Veselības Fabrika” fitnesa trenere, motosportiste un ekstrēmo sporta veidu cienītāja Monta Dišlere-Kirilko.

-Kurā brīdī sapratāt, ka vēlaties darboties fitnesa lauciņā un strādāt par fitnesa treneri, un kāds bija ceļš, lai šo mērķi sasniegtu?

Monta Dišlere-Kirilko: “Vidusskolas pēdējās klasēs sapratu, ka turpmāk došos mācīties kaut ko saistībā ar sportu. Mācoties LSPA (Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija), pirmos gadus nevarēju saprast, kas īsti ir tas novirziens, kuru vēlētos studēt. Sākumā mācījos par ekstrēmo sporta veidu treneri, pēc tam par rekreācijas speciālistu, vēlāk pārgāju uz studijām par aerobikas vecāko treneri, kur arī studijas pabeidzu, iegūstot bakalaura grādu šajā specializācijā. Mani iedvesmoja LSPA aerobikas pasniedzēja, kas parādīja, cik interesantas un dažādas var būt grupu nodarbības un cik plašs patiesībā ir šis novirziens. Jau studējot augstskolā pamazām sāku organizēt grupu nodarbības Ādažos, kuras organizēju un vadu vēl aizvien, kā arī uzreiz pēc skolas absolvēšanas sāku strādāt sporta klubā „Veselības Fabrika” par grupu un personīgo treneri, kas ir arī mana pašreizējā darba vieta. Esmu sapratusi, ka būt par treneri ir iedvesmojoši, un, jāatzīst, ka nespēju iedomāties sevi darot citu darbu, jo šis viennozīmīgi ir mans sirdsdarbs.”

-Publiski esat labi zināma arī motosporta aprindās. Cik svarīgu lomu Jūsu dzīvē ieņem motoru sports?

M.D-K: “Motokross ir manas ģimenes sporta veids, tajā esmu iekšā kopš dzimšanas, jo tētis jau 30 gadus nodarbojas ar motosportu. Esmu uzaugusi smiltīs, dubļos un starp motocikliem. Pati jau 10 gadus braucu kvadraciklu sacensībās. Pēc gada pauzes, kamēr gaidīju savu mazuli, šogad atkal esmu atgriezusies uz kvadracikla un startēju sacensībās. Šobrīd pie motoru rūkoņas un dubļiem arī radinu savu nepilnu gadu veco dēlu Ralfu, lai arī viņam motokross reiz kļūtu par sirdslietu.”

-Vai bez minētajiem sporta veidiem esat nodarbojusies/interesējaties par vēl kādiem?

M.D-K: “Jāatzīst, ka tā nopietni laikam interesējis ir tikai motosports un fitness. Man, protams, patīk arī citi ekstrēmie sporta veidi, patīk skriet, peldēt, slēpot, bet tas viss ir vai nu sava prieka pēc vai daļa no maniem treniņiem.”

-Atgriežoties pie fitnesa tematikas – ko visbiežāk vēlas klienti, uzsākot darbu pie Jums? Vai dominē vēlme tikai notievēt, vai, gluži otrādi – iegūt lielāku muskuļu masu un attīstīt spēku?

M.D-K: “Es teiktu, ka lielākā daļa manu klientu iedalās divās daļās - ir klienti, kas vēlas notievēt un/vai iegūt redzamākas auguma aprises un ir klienti, kas grib kļūt spēcīgāki, izturīgāki un kopumā ar labāku fizisko sagatavotību apveltīti (bieži gatavojas sacensībām kādam sporta veidam). Man pašai ļoti patīk trenēties ar brīvajiem svariem, ar savu ķermeņa svaru, trenēt spēka izturību, tādēļ arī klienti pie manis visbiežāk vēlas darīt ko līdzīgu, ko daru es. Man patīk, ka klienti kā treniņu mērķi izvēlas ne tikai uzlabot vizuālo izskatu, bet arī uzlabot savas fiziskās spējas. Salīdzinoši reti pie manis nāk klienti, kuru galvenais mērķis ir tikai uzaudzēt muskuļu masu, jo es pati neesmu kā paraugs tam, neceļu lielus smagumus un neesmu ar lielu muskuļu masu.”

Laikam jau pirmais, kas jāpasaka, ka darbs trenažieru zālē ir tikai 30% no uzvaras, 70% ir tas, ko mēs ēdam. Tas nozīmē, ka, ja grib ko sasniegt, tad jāpāriet uz veselīgu dzīvesveidu ikdienā, nevis tikai 2-3 reizes nedēļā atnākot uz treniņiem

-Kā Jūs parasti uzsākat darbu ar tiem klientiem, kuri vēršas pie Jums ar vēlmi zaudēt lieko svaru?

M.D-K: “Laikam jau pirmais, kas jāpasaka, ka darbs trenažieru zālē ir tikai 30% no uzvaras, 70% ir tas, ko mēs ēdam. Tas nozīmē, ka, ja grib ko sasniegt, tad jāpāriet uz veselīgu dzīvesveidu ikdienā, nevis tikai 2-3 reizes nedēļā atnākot uz treniņiem. Veselīgs dzīvesveids iekļauj to, ko mēs ēdam, pilnvērtīgu miegu, kustību ikdienā, kā arī treniņus.”

-Visai populāra un iecienīta kā viena no svara zaudēšanas metodēm ir Keto diēta. Kādas ir Jūsu domas par šo diētu un vai Jūs to iesakāt izmēģināt arī saviem klientiem?

M.D-K: “Es neesmu diētu cienītāja, es uzskatu, ka diētas ir nepieciešamas tiem, kam ir konkrētas veselības problēmas vai profesionāliem sportistiem viņu darbspēju paaugstināšanai. Es vairāk atbalstu veselīga uztura iekļaušanu ikdienā, to arī cenšos iemācīt saviem klientiem. Ja cilvēks vēlas atbrīvoties no liekā svara, ir sācis aktīvu dzīvesveidu, apmeklē treniņus, pieturas pie veselīga un sabalansēta dzīvesveida, taču viņam neizdodas nomest lieko svaru, tad iesaku doties pie kāda ārsta, kas veiks analīzes un atklās iemeslu, kādēļ neizdodas zaudēt svaru. Veselīgs uzturs, atšķirībā no diētām, pieļauj atkāpi no plāna, tas nozīmē, ka cilvēkam, kas ievēro veselīgu uzturu, drīkst būt svētki un kārotais gabaliņš kūkas, kāds saldāks auglis vai pāris karotes saldējuma, ja tas tiek lietots pa retam, ierobežotā daudzumā un vēlāk tiks atstrādāts treniņos. Par Keto diētu es neesmu eksperte, pieļauju, ka konkrētai cilvēku grupai arī šī diēta varētu būt veids, kā zaudēt svaru, uzlabot veselību vai darbaspējas.”

-Vai Jūsu ēdienkartē pastāv kādi pārtikas produkti, bez kuriem savu ikdienu nevarat iztēloties un kurus iesakāt lietot arī saviem klientiem? Kāpēc?

M.D-K: “Jā. Es ikdienā ēdu salīdzinoši vienveidīgi, jo, esot diendienā kopā ar zīdaini, nepietiek laika izpausties virtuvē. Man vienmēr mājās ir rīsu, auzu vai citas graudu pārslas, lai pagatavotu brokastu putru. Rīsi, brūnie makaroni un griķi pusdienu maltītēm. Vienmēr mājās ir dārzeņi un augļi, kā arī olas. Un zemesriekstu sviests kā alternatīva saldumiem.”

Es pati treniņu procesā nekādus uztura bagātinātājus nekad neesmu lietojusi. Ir arī zināmi piemēri, ka ar treniņiem un pareizu, sabalansētu un sev piemērotu uzturu var uztrenēt spēku, izturību, kā arī uzaudzēt muskuļu masu, nelietojot pilnībā nekādus uztura bagātinātājus.

-Jūsuprāt, cik liela nozīme ir uztura bagātinātājiem un vai tie maz ir nepieciešami cilvēkam, kurš daudz maz pareizi ēd un trenējas?

M.D-K: “Es pati treniņu procesā nekādus uztura bagātinātājus nekad neesmu lietojusi. Ir arī zināmi piemēri, ka ar treniņiem un pareizu, sabalansētu un sev piemērotu uzturu var uztrenēt spēku, izturību, kā arī uzaudzēt muskuļu masu, nelietojot pilnībā nekādus uztura bagātinātājus. Mans viedoklis par uztura bagātinātajiem ir tāds, ka tie ir piemēroti konkrētiem sporta veidu pārstāvjiem, kam tas tiešām ir nepieciešams, nevis cilvēkam, kurš 2-3 reizes nedēļā patrenējas un vēlas tikai uzturēt sevi formā.”

-Sieviešu sabiedrībā nereti pastāv uzskats, ka, uzsākot nopietni trenēties trenažieru zālē, viņas ar laiku iegūs pārāk masīvas auguma aprises un vēlamais efekts pārtaps par defektu. Cik liela daļa patiesības šajā pieņēmumā pastāv?

M.D-K: “Es teiktu tā, ka viss atkarīgs no tā, ko šī sieviete sporta zālē darīs un ko ārpus zāles ēdīs. Ja ir veselīgs uzturs, bez papildus uztura bagātinātājiem ar virzību uz masas palielināšanu, funkcionāli treniņi visām muskuļu grupām, papildus lielāku uzsvaru liekot uz vēlamajām zonām, tad sieviete treniņu procesa laikā var iegūt spēcīgākus muskuļus, izteiktāku muskuļu reljefu, kas sievieti padara tikai skaistāku. Bieži vien trenētas meitenes ir slaidas, sīkas un ar izteiktu muskuļu reljefu, bet ne miņas no masīva auguma. Ja meitene trenēsies tikai ar mērķi palielināt muskuļu masu un strādās TIKAI ar lieliem svariem, kā arī papildus lietos muskuļu masas palielināšanas dzērienus, tad ir iespēja, ka viņas ķermenis kļūs masīvāks un lielāks.”

-Izejot no Jūsu novērojumiem, cilvēki jūtas motivētāki cītīgāk trenēties grupu nodarbībās vai individuāli un ar ko tas ir skaidrojams?

M.D-K: “Laikam jāsaka, ka tas atkarīgs no katra cilvēka individuāli. Ir tādi, kam grupu nodarbībās vai trenējoties pašiem individuāli ātri pazūd motivācija. Visbiežāk šādiem cilvēkiem ir vāji nosprausts mērķis vai tas ir pārāk nereāls, tādēļ bieži var zust motivācija turpināt trenēties. Tādā gadījumā nepieciešams trenēties kopā ar personīgo treneri, lai būtu, kas lūzuma punktos visu laiku turpina motivēt, stāsta par mērķi un palīdz tam tuvoties.”

Galvenā panākumu atslēga ir gribasspēks. Iespējams, uzaudzēt lielu muskuļu masu mājas apstākļos varētu būt grūtāk nekā sporta zālē, taču noteikti ne nereāli, bet iegūt skaistu, atlētisku augumu var bez jebkāda inventāra un jebkādos apstākļos.

-Vai ar divām hantelēm mājās un pašizglītošanos par pareizu uzturu un treniņiem ir iespējams iegūt skaistu augumu arī bez trenažieru zāles apmeklējuma?

M.D-K: “Jā, noteikti. Galvenā panākumu atslēga ir gribasspēks. Iespējams, uzaudzēt lielu muskuļu masu mājas apstākļos varētu būt grūtāk nekā sporta zālē, taču noteikti ne nereāli, bet iegūt skaistu, atlētisku augumu var bez jebkāda inventāra un jebkādos apstākļos. Kā jau iepriekš teicu, galvenais ir gribēt un darīt. Un, starp citu, ja ir vēlēšanās vingrot mājās ar inventāru, liekot lietā izdomu, hanteļu un smagumu vietā var izmantot jebkādus sadzīves priekšmetus - ūdens pudeles, slotas kātu, krēslus, dīvānu vai citus priekšmetus.”

-Beidzot mūsu sarunu uz pozitīvas nots, pastāstiet, lūdzu, par kādu interesantu vai smieklīgu atgadījumu no Jūsu motosportistes vai fitnesa treneres dzīves?

M.D-K: “Laikam jāizstāsta kāds man ļoti īpašs un aizkustinošs stāsts. Reiz man uzrakstīja mans sens kursa biedrs, stāstot, kā viņam gājis, vadot peldēšanas nodarbības bērniem. Kāda meitenīte esot pie viņa piegājusi un uzsākusi sarunu, ka viņai esot mazāka māsa, kuru saucot Monta. Tad nu kursabiedrs, lai uzturētu sarunu, prasījis, kādēļ tad viņu tā sauc. Uz ko meitenīte atbildējusi, ka ar mammu esot braukusi uz motokrosu un tur redzējusi meiteni, kas brauc ar kvadraciklu ar zaķa austiņām un kuru sauc Monta, tādēļ arī mazāko māsiņu esot nosaukuši tādā pašā vārdā. Ir tik patīkami dzirdēt, ka esi kādam radījis pozitīvu iespaidu tik ļoti, ka pat savu bērnu izvēlas nosaukt tavā vārdā.”