Svētdiena, 17.Oktobris Uzgaidiet.. Šodien vārda dienu svin: Gaits, Karīna

Kas ir digital detox un kam tas ir vajadzīgs?

Dzīvesstils

Veselība Jūlija Bite 12.Jūn, 2018
Iesaki draugiem:

Kas ir digital detox un kam tas ir vajadzīgs?

Pārmērīga digitālo ierīču lietošana var izraisīt dažādas veselības problēmas – kā fiziskas, tā arī mentālas – tāpēc ir radusies pat vesela kustība, lai palīdzētu cilvēkiem mazāk lietot tehnoloģijas. Šajā rakstā mēģināsim saprast, kas ir digital detox, kāpēc ir svarīgi dažreiz atpūsties no telefona un kā sociālie tīkli ietekmē mūsu smadzenes.

Ko nozīmē digital detox jeb digitālā detoksikācija?

Mēs dzīvojam laikmetā, kurā ir grūti iedomāties savu dzīvi bez interneta un tehnoloģijām. Tās ir mūsu dzīves neatņemamas sastāvdaļas, un ir ļoti svarīgi iemācīties tās pareizi izmantot. Digital detox – ir laika periods, kad cilvēks apzināti atsakās no smartfonu, planšetu, datoru u.c. tehnoloģiju lietošanas ar mērķi mazināt stresu, iedziļināties reālajā saziņā, mākslā vai darbā.

Praktiski padomi, kā ikdienā mazāk lietot tehnoloģijas

Līdz ar jauno tehnoloģiju strauju attīstīšanos, parādās dažādas detox programmas, kuras palīdz no šīm tehnoloģijām atpūsties, piemēram, device-free sapulces, kafejnīcas bez wi-fi, vasaras nometnes u.c. programmas.

Tomēr faktiski digitālajās ierīcēs nav toksīnu - tie ir mūsu galvās. Tāpēc:

  • Laikā, kad tu esi vannā, lasi grāmatu, skaties filmu vai ēd – izslēdz telefonam skaņu;
  • Nelieto telefonu kā modinātāju: labāk, lai tas ir parasts pulkstenis, kuru var tikai izslēgt vai ieslēgt;
  • Atslēdz savā tālrunī visus paziņojumus (par katru like, ziņas par pasākumiem, dažādas spēles utt.)
  • Elpo dziļi, sajūtot sevi šeit un tagad;
  • Vairāk lasi literatūru;
  • Pieraksties uz deju nodarbībām, jogu vai vienkārši sāc skriet;
  • Smejies, ja tev gribas smieties
  • Klausies savā sarunu biedrā;
  • Iemācies izbaudīt mirkli;
  • 1-2 stundas pirms gulētiešanas noliec telefonu un datoru malā, vai pat atstāj citā istabā. Labāk palasi grāmatu – būs labāks gan miegs, gan garastāvoklis.

Ja tu jūti, ka sociālie tīkli sāk negatīvi ietekmēt tavu ķermeni un tavas domas, uz laiku no tiem atsakies. Un padomā, ko tev vajag izmainīt savā dzīvē.

Kā sociālie tīkli ietekmē mūsu smadzenes un ķermeni?

  • Informācijas pārpilnība var negatīvi ietekmēt mūsu psihi, kā rezultātā var rasties nogurums vai sabojāts garastāvoklis;
  • Pārāk jūtīgiem cilvēkiem sociālo tīklu lietošana var izraisīt stresu;
  • Ja tava Facebook vai Instagram lente ir pilna ar sliktām ziņām, piem. ziņām par noziegumiem, karu un politiskajām problēmām, vai visdažādāko reklāmu – tad visdrīzāk tu daudz par to domāsi, kas arī var izraisīt stresu vai nomāktu garastāvokli;
  • Cilvēki sociālajos tīklos, citu cilvēku acīs mēģina radīt par sevi labāku iespaidu, publicējot tikai skaistākās bildes un atzīmējot tikai labākos momentus. Tā rezultātā cilvēki mēdz zaudēt savu identitāti, vai var rasties aplams iespaids, ka esi neveiksminieks;
  • Pārmērīga tehnoloģiju lietošana var pasliktināt redzi;
  • Text neck: jauniešiem ļoti ātri veidojas kakla deformācijas un sāpes plecu daļā no pārmērīgas viedierīču izmantošanas;
  • Pārāk bieži skatoties telefonā vai sēžot pie datora, pasliktinās arī stāja, var rasties skolioze u.c. slimības.

Kā arī visam mūsu dzīvē, arī sociālajiem tīkliem ir savi plusi un mīnusi, labā un sliktā puse. Ja tava Facebook lente ir pilna ar tukšu vai negatīvu informāciju, tad tev ir kaut kas jāmaina savā dzīvē. Jo sociālajos tīklos ir daudz kas brīnišķīgs: draugi katru dienu dalās ar svarīgiem notikumiem viņu dzīvēs, izsaka viens otram komplimentus, raksta iedvesmojošus rakstus, nodarbojas ar mākslu, iesaka viens otram attīstošas filmas un grāmatas, meklē mājas ielas kaķim! Ne velti saka, ka tava Facebook lente atspoguļo to, kas tu esi. Tāpēc, ja tu jūti, ka sociālie tīkli sāk negatīvi ietekmēt tavu ķermeni un tavas domas, uz laiku no tiem atsakies. Un padomā, ko tev vajag izmainīt savā dzīvē.